BUSANA ANA UMMI

SELAMAT DATANG

Busana Ana Ummi
Menjalankan perniagaan secara "offline" dan "online". Menjual koleksi pakaian kanak-kanak seperti jubah dan gaun serta terdapat juga tudung untuk kanak-kanak. Kami juga menjual koleksi pakaian untuk wanita muslimah seperti jubah, jubah seluar, jubah kain, baju kurung moden dan tradisional, blouse labuh, t shirt muslimah dan tudung terkini


Mula beoperasi pada 15 JUN 2009
KT0260931-X (daftar Niaga)
Beoperasi di No:2, Tingkat Bawah, Wisma MDT, 16250, Wakaf Bharu, Kelantan
Jika ada yang betul-betul berminat untuk membeli koleksi pakaian ini boleh sms saya di 0199818094 ataupun e mail ke busanaanaummi@yahoo.com.
Pembayaran boleh dibuat melalui MAYBANK2U @ Paypal

PAKAR PROMOSI

BINA KEDAI ONLINE

ISIKAN EMAIL ANDA DI BAWAH UNTUK DAPATKAN DISKAUN BAGI BARANGAN RUNCIT DAN BORONG .

Nama: Email:

Rabu, 30 Mac 2011

Mata juling 2 (squint)

             Mata oh mata.......kalau tanya kat ramai orang sayang ke tidak mata anda?     Mesti jawab SAYANG........., tapi jawapan sayang tu hanya pada mulut sahaja hakikat sebenarnya adalah sebaliknya. Ada seorang ibu tu bawalah anak ke klinik untuk buat pemeriksaan mata, anaknya baru 7 tahun mengadu tengok tv dekat, menulis huruf terbalik dan masa menulis tengok kat kertas bukan main rapat seperti nak cium kertas/buku.Bila ku tengok muka si ibu rasa macam pernah jumpa je, ye la tapi kat mana ya! Tak pelah kita tinggalkan dulu.
             Pemeriksaan mata pun di buat...............keputusannya mata kanak2 tersebut memang kena pakai spek(cermin mata) dan di dapati bermasalah squint pada sebelah mata. Nak sebut anaknya bermata juling ni adalah satu fobia bagi kebanyakkan ibubapa mereka tak dapat terima hakikat. Macamana nak cakap ye: kak mata anak kak ada keluar sikit daripada alignment yang tu lah bermasalah masa menulis dan membaca x boleh lama, kena pakai spek dan perlu buat exercise mata!..............Si ibu pun jawablah "sebenarnya anak saya ni kena sentiasa jumpa pakar mata kat Kedah (datang cek mata kat kedai ketika cuti sekolah) sentiasa ada appointment tapi akak tak pergi, bapanya pila sibuk tok de.  Kak banyak kali dah mari cek mata sini tapi tak pernah buat sekadar cek saja".
              Patutlah rasanya pernah jumpa, staff ku cakap itu kali ke 6 datang cek mata dan dapat khidmat nasihat. Rupa-rupanya nasihatku selama ini sekadar masuk telinga kanan keluar kut telinga kiri dah lah tu temujanji dgn pakarpun diabaikan.  .............sekarang mata anak dah teruk barulah nak paakaikan spek. (dulu takut anak pakai spek takut power bertambah.............sebenarnya power spek kebanyakkan bertambah bila tak pakai-ia akan naik dalam kuantiti yang banyak, kalau pakai sokmo- power naik juga tapi dalam kuantiti sedikit).
            Penyelesaiannya, ku bertegas tiada lain kali dah kena buat spek pakai sokmo kecuali tidur dan mandi. Kena buat terapi mata (exercise) kat klinikku dan datang tepat pada masa yang dijanjikan kalau tidak tahap kejulingan matanya akan makin besar dan hanya satu mata sahaja yang berfungsi yang satu lagi akan jadi ambliopia (lazy Eye).Sebenarnya tahap kejulingan masih boleh dikawal untuk mereka yang di bawah 15 tahun dengan syarat pemakaian crmin mata dan menjalani terapi mata dengan optometris.

0 ulasan: